dimarts, 22 de març de 2011

Vinyetes al front: Picasso i la Guerra Civil


© Pedrero, "El Generalísimo" (detall), Madrid, 
Junta Delegada de Defensa de Madrid, Rivadeneyra, 1937
100 x 71 cm, © Col·lecció Postermil, Barcelona

El Museu Picasso presenta fins el 29 de maig l'exposició Vinyetes al Front, una mostra que se centra en els gravats de Sueño y mentira de Franco, de 1937, precursors conceptuals i formals del Guernica, que són símbols de la postura política compromesa que va assumir l'artista durant la Guerra Civil espanyola. A més de la lectura política d'aquesta obra, en la mostra ens presenta la relació iconogràfica existent entre aquesta obra i d'altres de Picasso, així com amb l'obra d'altres artistes europeus amb una producció conceptual, ideològica i estètica semblant, tant durant la Guerra Civil com la Segona Guerra Mundial.

Coberta de la primera edició d'Ubu Roi (1888; ed. 1955)

El desembre del 1896 es va estrenar al Téâtre de l'Oeuvre de París Ubu, Roi, d'Alfred Jarry, obre teatral que va tenir una gran influència en el desenvolupament de les avantguardes. Amb la creació del personatge d’Ubú, Jarry utilitzava l'absurd i l'humor despietat com a fórmula per acostar l’espectador a la realitat. Picasso no va conèixer personalment Jarry, però la seva fascinació, com la de tants altres artistes, per l'autor francès va ser absoluta.

[Els Joglars van estrenar el 1981 l'obra Operació Ubú, una sàtira del govern de Jordi Pujol]

Sueño y mentira de Franco (1937)

Ja en plena Guerra Civil espanyola, Picasso va crear l’obra Somni i Mentida de Franco, tot reencarnant Ubú en el general. Amb aquests dos gravats del 1937, el mateix any en què va pintar el Guernica (1937) per al pavelló de la República a l’Exposició Internacional de París, Picasso s’integrava de ple en la producció artística bèl·lica que, en el bàndol republicà, no només se centrava en l’estampació de cartells, sinó també en la confecció d’auques, pasquins, il·lustracions i acudits per a la premsa [podeu veure l'exposició virtual de cartell del pavelló de la República de Barcelona].

Los nacionales (1936?)  
© Col.lecció Cartells del Pavelló de la República (UB); C-57; F-57

L’obra Somni i Mentida de Franco de Picasso s’insereix de ple en la intensa activitat productiva que durant els anys del conflicte va dur a terme un grup heterodox d’artistes -pintors, dibuixants, grafistes o il·lustradors- i comparteix bona part dels recursos gràfics i visuals que aquests van emprar a la recerca de l’impacte emocional. Aquest col·lectiu, que formava allò que el poeta Maiakovski va anomenar “l’exèrcit de l’art”, incloïa des de caricaturistes com Bagaría a grafistes renovadors com Renau i Amster, tot passant per la referència indiscutible que foren els autors alemanys Grosz i Heartfield o el mateix Goya, de qui la República va fer una edició de Los desastres de la Guerra, també l’any 1937.

Mauricio Amster Cats. Esbós per a una baralla antifeixista (detall),
1938-1939. © IVAM. Institut Valencià d’Art Modern

[Informació extreta del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya]

[Vídeo de l'Agencia EFE informant sobre l'exposició]

1 comentari :