Bereshit: la reconstrucció de Barcelona i altres mons
Enric H. March
Avís: A causa d'haver estat bloquejat el compte principal de Bereshit, han desaparegut les imatges dels articles d'aquest blog. Lamentem les molèsties causades per aquest fet, del qual no hem rebut cap explicació per part de Blogger. Anirem reposant el material gràfic en la mesura del possible.

dilluns, 22 d’agost del 2011

Enric Valor i 'El Tio Cuc'




El 22 de d'agost de 1911 naixia Enric Valor, escriptor, gramàtic i lexicògraf nascut a Castalla, a la comarca de l'Alcoià del País Valencià, i ens deixava el 13 de gener del 2000. L'any 2011 en vam celebrar el centenari, i com que de la seva vida i obra se'n van dir coses arreu en l'homenatge en xarxa que se li va tributar gràcies a la iniciativa de Víctor Pàmies i Un entre tants, des d'aquí hem volgut acostar-nos a la publicació on, amb 19 anys, Enric Valor va començar la seva tasca com a escriptor i periodista: El Tio Cuc.





El Tio Cuc (1914-1918, 1923-1936) va ser fundat per José Coloma Pellicer (1874-1936), dramaturg i periodista, i del qual va ser director i principal redactor. D'ideologia laica, liberal i republicana, va ser un setmanari satíric que es va publicar fins l'inici de la Guerra Civil. El 2011 es complien, doncs, 75 anys de la seva desaparició, afegint-se a la cua de les moltes coses que l'alçament militar feixista ens va prendre. A la seva capçalera s'hi podia llegir "Defensor de la xusma i de la gent de tro". Era l'única publicació alacantina periòdica que incloïa el valencià com a llengua. En un principi, ni els escrits en castellà, ni els que estaven en valencià seguien cap tipus d'estandardització lingüística. Normalment apareixia un castellà valencianitzat i un valencià castellanitzat. Va ser a partir de l'arribada d'Enric Valor a la redacció del setmanari quan es fan esforços per adaptar el valencià a les joves Normes de Castelló.

El Tio Cuc tancava el seu darrer any de publicació amb el text satíric, jugant amb la llengua i les seves expressions, que podeu llegir a continuació (la transcripció és exacta a la de l'original).





REPOTAJES DE K. GARRUTA

LA SALIDA DEL AÑO 1933 Y LA ENTRADA DEL 1934

DESPEDIDA DEL AÑO

Estimados y acaudalados cuqueros: Ya tenemos un año a la esquena y un año menos de mandanga.
Hay para cabrearse y tirar la gorra al fuego. Esto de la ley de determinios y la reforma agrícola mos enbolica de una manera que nadie le saca clarisia. Esto no se puede sofrir, tenemos que ponernos formales y no premetir que el año que ya tenemos a la puerta siga como este que ha pasao, que no se ha hecho más que cultivar la regalisia y chuplarsela los defensores de la alpargata.
El provenir es bastante escuro. De dia en dia se mos van rovellando las frontises de todo el coerpo y cuando menos lo piensemos pegamos un esclafido y a la estora.
Pero en fin de cuentas, no es cosa de encaparrarse del año que a fallecido, piensemos en el provenir y vaya con Dios el defunto, que bien nos a hecho la santísima.

EL AÑO NUEVO

El año 1934 está tocando a la poerta.
Como este año es nuevo y no lo conocemos, yo he arrecogido una inflamacsion para escorcollar quien es este flamenco que viene tan campante y trae un cuatro detrás.
De primeras le diré que el año 1934 es el que viene detrás de 1933 y tiene 12 meses justos, unos de 30 dias y otros de 31 y el mes de febrero, que no tiene pretensiones, será de 28 dias.
El año 1934 es el que hace 1934 desde que se prensipio a contarse años. Este detalle nadie lo sabia hasta que lo ha descobrido un siete sensias de los Estados Onidos.
El año 1934 trae de novedad que prensipiara el dia primero de enero y se acabará, si no hay nengún inconveniente, el 31 de diciembre a las nueve y media de la noche. Estos últimos datos me los ha comunicado don Mariano Castillo el que hace el calendario saragosano.

LAS ESTASIONES

El año 1934 ha entrodusido algunas esmenas [...] debido a los enlases ferroviarios.
La primavera prensipiará el dia 20 de marso a las nueve y cuarto, menuto arriba o abajo.
El estio (no crean que es el hermano de mi madre, que también es tio). El estio, digo, empiesará, si el tiempo no lo empide, el 31 de marso: y cosa rara, el dia siguiente será el dia primero de abril.
Este año le ganará al otro en clipses de todas clases y categorías; unos serán vistos aquí y otros no se verán.
Del siclo solar no diré gran cosa, por que no estoy al tanto y no quiero meter los pies en el plato. Han de saber tan solo que el siclo solar no tiene nada que ver con los Almasenes del siclo de Barselona no con El Siglo Futuro.
Tampoco les digo nada de las témporas por no ambercocarles.
De la témpora de loros si que podría desirles bastantes, pero comprendo que no viene a tomo y seria hacer aguas menores fuera del jarro.

FECHAS MEMORABLES

Por ser cosa curiosa de saber les voy a desir algunas fechas memorables.
El dia 32 de febrero de 1934 hase 78 años que vino al mundo la portera de don Servando Carquiñuel, que por más señas le llaman la tia Casilda.
El dia 7 de agosto hará nueve años que el maestro Serola empeñó la capa y no ha podio aserse con ella.
El dia de los Santos Inosentes cumple 99 años la prominente coplera Chelito.
El dia 14 de junio haserá catorce años que el Cuquet estudia el grado de bachiller.
El año que viene entrará en quinta el Tio Cuc.
El dia 18 de agosto cumplirá la señora Cuca 25 años que no a tomao el baño. El año 1934 se cumplirá el primer sentenario del descobrimiento del pan-quemao.
El 21 de abril de 1934 selebrará las bodas de llanda el matrimonio de doña Frasquita Rascasa la Cuca y don Batiste Lleterola el compadre Sangonera.
Ya durante el año 1934 no ocorrirá mas nada de sustancia.

CONSEJOS PLÁTICOS

El año 1934 haserá mucho calor los meses de julio, agosto y setiembre y haserá mucho frio los meses de diciembre, enero y febrero.
Para no tener calor hay un gran remedio. Cuando estéis sudados y bascosos buscáis a un guardia de salto, le arrimáis dos patadas en la barriga, le arrancáis cuatro botones de la guerrera y ¡Ya estáis frescos!
Para quitarse el frio también hay un buen remedio que no falla. Si hace un frio de esos que afaita, vais corriendo al cabaret, vos ponéis a bailar con una chicota que tenga muchos bultos por delante y por detrás y enseguida vos pondréis calientes.
Aquí se acaba el repotage del año 1934. Un servidor desea a todos los cuqueros que pase un buen año y que tengan buena salud.





9 comentaris :

  1. Ha, ha... molt bons. Com és que tenien tanta gràcia i ara sembla que no hi ha ningú capaç de tanta mà esquerra amb les paraules i les idees?

    ResponElimina
  2. Gràcies per col.laborar en l'homenatge a Valor amb el record del Tio Cuc. Molt interessant!

    ResponElimina
  3. Enric,

    Gràcies per activar la nostra memòria sovint, o informar-nos que anys ha hi havia una rica vida cultural.

    Ps/Tens molta raó, Galderich.

    ResponElimina
  4. Interessant i divertida aportació, bon humor havien de tenir en aquella època per aguantar el que els queia. També a nosaltres ens cal humor per aguantar les dèries actuals.

    ResponElimina
  5. Galderich, altres temps, altres indrets... Al País Valencià sempre hi ha hagut més gràcia i mes mala llet a l'hora d'enfrontar-se a la irracionalitat. Si no fos així, no m'imagino com es pot sobreviure a tanta estupidesa.

    ResponElimina
  6. Anna, ha estat un plaer. Hi ha tanta cosa a recuperar i mostrar a la gent!

    ResponElimina
  7. Miquel, tu ho saps molt bé: no sé si arribem on cal arribar, però cal posar granets de sorra per equilibrar la manca de coneixement que abans es transmetia en el nostre entorn més proper. Si serveix de res el que fem, ens podem donar per satisfets!

    ResponElimina
  8. Pepa, arreu ens les foten a les dues galtes, però he de reconèixer que al País Valencià cal tenir la pell dura per aguantar el que aguanteu!

    ResponElimina
  9. Moltes gràcies per participar en l'homenatge a Enric Valor! Salutacions!

    ResponElimina