Càmera cinematogràfica muntada sobre el tramvia,
al pas pel Palau de Belles Arts (1888),
al carrer Comerç amb Pujades
© MUHBA
Barcelona en tramvia pertany a una sèrie documental sobre Barcelona dirigida per Ricardo de Baños (1884-1939), un dels pioners del cinema català i espanyol, juntament amb el seu germà Ramón. La sèrie també inclou Los parques de Barcelona (1907), Barcelona y su puerto a vista de pájaro (1909) i Montserrat (1909).
La fotografia que encapçala aquest apunt és propietat del MUHBA (en té tots els drets) i és la primera vegada que es publica. Hi podem veure la càmera muntada sobre un suport frontal del tramvia i just en aquest moment està passant pel lateral del Palau de Belles Arts, a l'alçada de Pujades. El que resulta curiós és la data: 2 de maig de 1909, una setmana després de la data de filmació, si fem cas de la notícia de La Vanguardia. Probablement és un error d'etiquetatge perquè no hi ha cap referència documental que la filmació es posposés.
Com es pot veure a l'anunci, el trajecte del tramvia, amb la càmera filmat des de la cabina del conductor, anava des de passeig de Gràcia-Gran Via per plaça Tetuan, passeig de Sant Joan, Arc de Triomf, Saló de Sant Joan (Lluís Companys), passeig de la Indústria (Picasso), passeig de l'Aduana (Marquès d'Argentera), passeig de Colom, Rambla, plaça de Catalunya, passeig de Gràcia, Salmerón (Gran de Gràcia), Josepets (Lesseps), passeig de la Diputació (República Argentina), Craywinckel (on hi havia la que probablement va ser la primera parada de tramvies de Barcelona), Víctor Hugo (passeig de Sant Gervasi) i avinguda del Tibidabo.
El trajecte no segueix el recorregut de cap línia de tramvia, sinó que aprofita els trams de diverses línies per ajustar-se al guió previst. No entrarem en els detalls del paisatge i els elements del recorregut per si els voleu anar endevinant. En tot cas, podeu consultar l'excel·lent article de la pàgina Història de Barcelona, on es detallen sobre plànol, amb fotografies i dades històriques cadascun dels indrets del trajecte.
Malauradament, només es va poder restaurar el fragment de la pel·lícula que es va filmar des del segon pas pel passeig de Gràcia, passada la plaça de Catalunya, fins a Craywinckel. La còpia estàndard en suport de nitrat va ser dipositada el 1986 a la Filmoteca Espanyola de Madrid per Ediciones Ricardo de Baños. Una còpia en negatiu d'aquesta mateixa còpia va ser restaurada el 1997, ja que la pel·lícula de nitrat es trobava en pèssim estat.
La Vanguardia, 23 d'abril de 1909
El Metropolitan Cinemaway, l'any 1909, durant una
projecció que simula un viatge en tren
Com es pot veure a l'anunci, el trajecte del tramvia, amb la càmera filmat des de la cabina del conductor, anava des de passeig de Gràcia-Gran Via per plaça Tetuan, passeig de Sant Joan, Arc de Triomf, Saló de Sant Joan (Lluís Companys), passeig de la Indústria (Picasso), passeig de l'Aduana (Marquès d'Argentera), passeig de Colom, Rambla, plaça de Catalunya, passeig de Gràcia, Salmerón (Gran de Gràcia), Josepets (Lesseps), passeig de la Diputació (República Argentina), Craywinckel (on hi havia la que probablement va ser la primera parada de tramvies de Barcelona), Víctor Hugo (passeig de Sant Gervasi) i avinguda del Tibidabo.
Fotograma de Barcelona en tramvia,
al pas pel carrer Gran de Gràcia
Fotograma de Barcelona en tramvia, al pas per
l'avinguda de la República Argentina
El trajecte no segueix el recorregut de cap línia de tramvia, sinó que aprofita els trams de diverses línies per ajustar-se al guió previst. No entrarem en els detalls del paisatge i els elements del recorregut per si els voleu anar endevinant. En tot cas, podeu consultar l'excel·lent article de la pàgina Història de Barcelona, on es detallen sobre plànol, amb fotografies i dades històriques cadascun dels indrets del trajecte.
Malauradament, només es va poder restaurar el fragment de la pel·lícula que es va filmar des del segon pas pel passeig de Gràcia, passada la plaça de Catalunya, fins a Craywinckel. La còpia estàndard en suport de nitrat va ser dipositada el 1986 a la Filmoteca Espanyola de Madrid per Ediciones Ricardo de Baños. Una còpia en negatiu d'aquesta mateixa còpia va ser restaurada el 1997, ja que la pel·lícula de nitrat es trobava en pèssim estat.
Hace tiempo la había visionado.
ResponEliminaUna preciosidad.
Gracies .
Una abraçada.
Miquel
Gràcies, Miquel. Sí, feia temps que corria per la xarxa, però amb les dades equivocades. La data era errònia i la pel·lícula és només un fragment, però he trobat quin va ser el recorregut complet original.
EliminaAnar perfeccionant les dades. Interessant el recorregut que permet reconstruir aquest viatge que encara ens fascina. per cert, els Royal Films dels Baños fou la mateixa empresa que filmava les pelis porno del nostre rei Alfons XIII...
ResponEliminaÉs curiós, Galderich, veure com la Filmoteca Española no es va molestar gens en documentar la pel·lícula. Bon negoci tenien muntat els Baños gràcies al "Cametes".
EliminaLa he vist una infinitat de vegades i no em cansaré mai de veure-la.
ResponEliminaÉs hipnòtica! T'atrapa i et du directament a aquells anys.
EliminaNo té a veure amb Barcelona, però és una cosa semblant a aquest documental.Se havia fet algun semblant en altres països i l'u de gener es va emetre a Aragó TV, el primer fet en España.Se tracta del recorregut del tren "el Canfranero" en el seu 90 aniversari, que recorre la ruta des de Saragossa a Canfranc.Todo sense comentaris, rodat des de la cabina del maquinista i amb una durada de gairebé quatre horas.Aparte d'algunes crítiques, poques, la majoria estan d'acord que és original, relaxant i veus com van canviant els paisatges per on pasa.Lo vaig veure per casualitat, ja que sintonitzo freqüentment Aragó TV perquè en breu temps em traslladaré a viure a aquesta comunitat, i com a aficionat, entre altres coses, al tema ferroviari, em va encantar.
ResponEliminahttps://www.youtube.com/watch?v=dnDw3LU83BQ
No me l'he mirada sencera, però sobretot el tram final des de Jaca és una meravella i l'estació de Canfranc és espectacular. Gràcies per compartir-ho, Juanjo!
EliminaUn gran testimoni de la Barcelona de començaments del segle XX ! Gracies Enric !
ResponEliminaMoltes gràcies, Reynaldo!
Elimina