Lucian Freud pintant
David Dawson
[Article escrit el 2011 a la mort de Lucian Freud
i ampliat el 2024 en publicar-se el llibre
Naked Portraid de Bella Boyt]
Figuratiu, carnal; tan carnal que resulta feridor. No tant com Bacon (de qui era amic), que penetra més en la part fosca de l'ànima, però sí més commovedor, més impactant perquè toca la matèria de què som fets. Potser per ser net de Sigmund Freud, és més botxí que víctima. Veure's ajagut (al llit, al sofà, a terra: al divan) mostrant la decrepitud de la carn ens fa més terrenals. Potser per això va generar tant rebuig: no tothom resisteix l'impacte de l'efecte mirall. Només el burgès busca complaença. Art i psicoanàlisi. Potser no són tan lluny l'un de l'altra. Hauríem de revisitar el surrealisme.
Benefits Supervisor Sleeping, 1995
Acquavella Galleries
Segurament, molts tenim al cap l'exposició antològica del 2002 al CaixaForum: hi ha experiències irrepetibles. Aleshores encara era viu. I potser és una apreciació purament personal, però això li donava un valor especial a la seva obra: les pinzellades d'aquella carn mòrbida semblaven acabades de fer. Ara s'han assentat a la tela perquè Lucian Freud va morir el 20 de juliol de 2011 als 88 anys. 71 després que aquell jovenet jueu de 17 anys fugis de l'antisemitisme de l'Alemanya nazi i es fes ciutadà britànic.
Deux femmes, 1992
Lucian Freud va tenir 14 fills reconeguts amb diverses dones. D'ells, nou van ser noies. Moltes d'elles i les seves mares van passar per l'estudi de Freud per fer de models per a les seves obres. Però de totes elles, va se amb Bella amb qui va tenir una relació més intensa.
Rose Boyt (1958) és, entre altres coses, fotògrafa i escriptora, amb tres novel·les protagonitzades per famílies "caòtiques" com la seva. Va tenir una adolescència difícil i tortuosa que va començar sent violada als 14 anys per un amic dels seu germà i als 15 va marxar de casa on vivia amb la mare i tres germans. Als 18 anys, el seu pare li va demanar que li fes de model.
La segona vegada que va posar per al seu pare va ser el 1990, amb 31, va botonada amb una camisa fosca, els cabells tallats, rebutjant la mirada de l'artista. I la tercera, als 39 anys, posa al braç d'un sofà, al costat del seu marit, Mark Pearce, el seu fill Alex i la seva nova bebè Stella, amb un vestit casolà amb estampats florals. Tot molt discret.
Els records dels dies d'aquell retrat nua, reflectits en un diari que va escriure mentre posava per al seu pare i ell li explicava amb detalls les seves aventures sexuals, l'han dut a escriure Naked Portraid (2024). Boyt ja havia escrit un assaig al respecte per a un catàleg d'exposició, però quan va pensar amb més profunditat en aquest relat, va sentir que no havia estat del tot honesta.
En una entrevista amb Tim Adams per a The Guardian, Rose diu: “Vaig començar amb la descripció de l'anada a l'estudi del meu pare. No havíem parlat res del que hauria de fer. Però només em venia al cap la idea que estaria nua".
En una entrevista amb Tim Adams per a The Guardian, Rose diu: “Vaig començar amb la descripció de l'anada a l'estudi del meu pare. No havíem parlat res del que hauria de fer. Però només em venia al cap la idea que estaria nua".
Es va adonar que l'assaig anterior "era una versió que vaig crear per no avergonyir-me ni avergonyir el meu pare". Ara recorda, però, tota la gamma d'emocions que va sentir. El seu pare va passar una estona preguntant-li si estava bé amb la posició que havia d'adoptar a la butaca i que havia de mantenir en cada sessió. Ella no era conscient de per a què estava donant permís fins que va poder mirar el llenç i es va veure a ella amb els ulls del pintor, el pare, ajaguda nua i amb les cames obertes, com podem veure al quadre.
Com amb tota l'obra de Freud, les sessions es van estendre del capvespre a l'alba, diverses nits a la setmana durant mesos. Volia anomenar l'obra The Artist’s Daughter, un títol "que faria pensar a qualsevol en l'incest", diu Boyt. "No és que volgués tenir sexe amb ell, ni ell amb mi, per si t'ho preguntaves...". La idea flotava en l'ambient, com si estiguessin predestinats com a net i besneta de Sigmund Freud, el pare del psicoanàlisi. Finalment, va anomenar el quadre Rose tal com ella li va demanar.
De tota manera, tot i que hi puguin haver vestigis de segrest emocional, no se'ns escapa l'exhibicionisme i la provocació de la filla, que durant mesos va estar nua davant del seu pare amb les cames obertes.
A ella li agradava pensar que la seva relació en aquell moment era "com la de dos adolescents".
"Quan estàs posant et sents increïblement poc important, perquè [el seu] món està ple de noies nues, la meitat de les quals són les teves germanes", recorda Boyt d'aquelles emocions barrejades. "Hi ha massa assistents, massa germanes. I, al mateix temps, et sents molt important, perquè estàs sent examinada".
Aquest procés la va deixar inevitablement amb problemes d'identitat. "Si et veus nua en un quadre, i el quadre l'ha pintat el teu pare, penses penses: 'Soc jo?' Ets sents valuosa per la pintura, però ets igual de valuosa en altres contextos?
La temptació, sobretot en temps de censura que vivim en els darrers anys,, podria ser condemnar de manera contundent Freud pel seu comportament. Però Boyt es nega fins i tot a intentar arribar a un judici sobre el seu pare, que és el que fa que el llibre de Boyt se senti tan veraç.
"Quan estàs posant et sents increïblement poc important, perquè [el seu] món està ple de noies nues, la meitat de les quals són les teves germanes", recorda Boyt d'aquelles emocions barrejades. "Hi ha massa assistents, massa germanes. I, al mateix temps, et sents molt important, perquè estàs sent examinada".
Aquest procés la va deixar inevitablement amb problemes d'identitat. "Si et veus nua en un quadre, i el quadre l'ha pintat el teu pare, penses penses: 'Soc jo?' Ets sents valuosa per la pintura, però ets igual de valuosa en altres contextos?
La temptació, sobretot en temps de censura que vivim en els darrers anys,, podria ser condemnar de manera contundent Freud pel seu comportament. Però Boyt es nega fins i tot a intentar arribar a un judici sobre el seu pare, que és el que fa que el llibre de Boyt se senti tan veraç.
Rose (1990)
Quina és la conclusió de tot plegat? Cap. Penso que la idea tant de l'artista (que és el pare) com ara la de la filla (que és la model) és que en l'art totes les postures són extremes (si més no fins el canvi de mil·lenni, que ens ha portat un nou moralisme). Si hi afegim que estem parlant d'una de les grans famílies europees (el nombre de Freud artistes i científics és llarguíssima), vol dir que estem parlant gairebé inevitablement d'endogàmia i disfuncionalitat, que en molts casos es mou entre dos eixos: la solitud dels membres de les famílies i la perpetuació del poder. Brou de cultiu de les relacions incestuoses (que no té perquè comportar relacions sexuals sempre). Neurosi cultural. L'art, la literatura i el cinema europeus en van plens, tant entre els autors com en la producció artística: és el que vol reflectir Luchino Visconti a la pel·lícula La caiguda dels déus (1969), on la família protagonista, els Essenbeck, són un transsumpte de la poderosa família Krupp, propietària de l'imperi de l'acer alemany aliada amb el nazisme. La nòmina és molt llarga. Per exemple, l'actriu María Félix, l'actor Klaus Kinski, o la família Panero.
©The Lucian Freud Archive
Bridgeman Images
L'any 2019 es van exposar a la galeria Ordovas de Londres unes fotos inèdites de Lucian Freud al seu estudi amb un model masculí nu i una rata mascota, mentre encara treballava en el retrat de Rose nua, com podem veure en la fotografia anterior. Aquestes fotos van ser fetes per la mateixa Rose Boyt, com ho explica en una entrevista. Tot plegat en un ambient molt distès.
Un fill més de l'Europa de les dos guerres.
ResponEliminaSalut!
Per comprendre la importància de Lucien Freud no hi ha res més sa que anar a la Fundación Thyssen de Madrid i contemplar primer els dos retrats del Tito i la Tita fets per un pintor de l'aristocràcia espanyola i entrar a veure el Tito del Freud a l'interior. Retrat descarnat i intel·ligent.
ResponElimina"mòrbida" s'escriu amb "b".
ResponEliminaRC, ara ho acabo de veure: fa mal als ulls! Això passa per escriure ràpid!
ResponEliminaMissatger, que no és poc haver viscut aquest període de formació del que és ara Europa, del que és la pèrdua de la innocència i del nou concepte d'humanisme.
ResponEliminaGalderich, encara ho tinc fresc del maig de l'any passat, que vaig poder veure els retrats del Quattrocento florentí.
ResponEliminaLa lucidesa no ven, si més no a l'engrós. Vénen més els mestres antics i la seva (suposada) bellesa, que ens fa més alts, més forts, més bells. O això diuen.
ResponEliminaClidice, de tota manera, l'accés a la cultura, com a mínim des d'una postura crítica, continua estant a l'abast de pocs. Mentre es vagin fent exposicions i les obres viatgin, accepto qualsevol estupidesa dels mitjans de comunicació de masses (només parlo d'art, no pas de política).
ResponEliminaCom no recordar l'antològica del 2002. Ves per on en guardo el record inesborrable d'un vívid jardí. Segur que per resultar tota una anomalia enmig de tanta carn. Recordo que vaig pensar en un versemblant comentari del seu proveïdor d'olis: Caram, Mr. Freud! Que potser aneu a canviar de temàtica? Ho dic per la gamma que avui em demaneu... D'aquests verds lluminosos no n'acostumeu a gastar-ne gaire sovint.
ResponEliminaJo també recordo l'impacte que em va produïr l'exposició del 2002.
ResponEliminaEncara en conservo el póster.
Carme, el cartell era realment molt maco. Ara el penjo.
ResponEliminaHa, ha, ha... La imatge és bona, Girbén! Et deus referir a aquella amalgama de fulles que surt a la portada del catàleg, oi?
ResponEliminaEs curiós com d'una manera o d'un altre ens anem creuant. Encara em recordo d'aquella exposició i de la impressió que em va causar.
ResponEliminaJavier, és una qüestió de sensibilitat. També ens trobarem a l'infern quan abandonem el cel!
EliminaEstà molt bé la comparació inicial entre Freud i Bacon. Tots dos són foscos i tots dos retraten el cos humà des de perspectives diferents. La Thatcher es va referir a Bacon com "aquell home que pinta fotos horribles", una definició que la situa a ella just on ha de ser: als antípodes del bon gust i la sensibilitat. Pel que fa a Freud, més que realisme en sentit estricte, el que feia era sobredimensionar la realitat fins a tramsformar-la en quelcom incòmode. Un geni!
ResponEliminaExacte, Sícoris. Feia realitat fugint del realisme. Del realisme com a consens, és clar.
Elimina