Radiografia de la mà de Berta Röntgen
Els raigs X o Enigma, com els va batejar el seu descobridor el doctor Wilhelm Conrad Röntgen (Lennep, Prússia, 27 de març de 1845 - Munic, República de Weimar, 10 de febrer de 1923), van ser descoberts per casualitat mentre estudiava els raigs catòdics amb els tubs de Crookes i la bobina de Ruhmkorff. Uns raigs desconeguts eren capaços de travessar un cos sòlid i impressionar fotogràficament un cos situat en segon pla. Va voler provar si els raigs eren capaços de de traspassar la pell i veure l'interior del cos humà. Davant la impossibilitat de provar-ho amb ell mateix, va demanar a Berta, la seva esposa, que mantingués la mà sobre una placa durant quinze minuts. Quan la va revelar, van aparèixer els ossos de la mà, sobre els quals sobresortia el seu anell. "He vist la meva mort!", va exclamar Berta.
Wilhelm Conrad Röntgen (1912)
La imatge es va fer famosa; i com passava sovint en el segle dels prodigis, la ciència obria nous camins per percebre la realitat. Però ciència i il·lusionisme van anar junts de la mà durant molts anys, i de la mateixa manera que l'electricitat i els fenòmens associats van pujar als escenaris, també ho van fer els raigs X.
George Méliès (París, 8 de desembre de 1861 - Orly, 21 de gener de 1938), un dels pioners del cinema, va tenir ocasió d'assistir, aquell mateix anys 1895, al Grand Café del boulevard des Capucines a la demostració d'un xarlatà que oferia al públic com a espectacle la part invisible del cos humà. Feia pocs dies que els germans Lumière havien presentat en una sessió privada un altre invent, el cinema., i compartirien l'escenari del Grand Café amb els raigs X.
Abans d'acabar el 1895, Georges Méliès va fer servir els raigs X per fer il·lusionisme en el Teatre Robert-Houdin. El cartell anunciador reproduïa la radiografia d'una mà que evocava la de Berta Röntgen. Més tard, Méliès faria servir efectes semblants als dels raigs X en les seves pel·lícules.
Aviat, els efectes dels raigs X es van estendre pels escenaris enllaçant amb els espectacles de llanterna màgica –però obtenint ara uns efectes molt més realistes i efectistes en l'ànim del públic–, i compartint escenari amb l'incipient cinema, que aleshores no era més que un entreteniment que servia de continuïtat en els espectacles de varietats. L'efecte que els raigs X produïen en la sensibilitat del públic era tal, que els espiritistes van trobar en l'invent una bona manera d'entabanar els crèduls fent aparèixer esperits allà on la gent volia retrobar els seus morts.
I com no podia ser de cap altra manera, en la mesura que els aparells de raigs X es van simplificar, les demostracions es van popularitzar i es van convertir en atraccions de les barraques de fira, es van instal·lar en els museus de cera afegint efectisme a les escenes que presentaven els grans assassins de la història i alguns grans magatzems els van fer servir com a reclam publicitari, en diversos sentits com veurem més endavant. En tot cas, segur que molts de vosaltres recordeu l'aparell de raig X que la sabateria Torrens de la Gran Via de Barcelona feia servir per comprovar si la mida de les sabates era la correcta, i que juntament amb el petit tobogan de fusta feia les delícies de nens i nenes.
Tornant a Röntgen, els còmics, la literatura, el cinema i la publicitat han jugat amb la fantasia de gaudir en els propis ulls del superpoder de traspassar la matèria, com Superman, o de disposar d'unes ulleres màgiques, com anunciava i incitava la publicitat enganyosa de l'època, però que amb el temps s'ha fet realitat amb les càmeres que filmen amb efecte raigs X.
Cartell de L'home amb raigs X als ulls (1963), de Roger Corman
Amb més o menys credibilitat, els rumors sobre la possibilitat que les ulleres amb raigs X tinguessin el seu efecte va permetre, poc després de presentat l'invent, l'existència d'un mercat antiraigs X, com es pot veure en aquest anunci aparegut en el diari The Globe, de Toronto, el 27 de febrer de 1896, on es presenta un tipus de tela que feia infranquejable els vestits.
[+]
Una mica massa de cotilles, quines apretures! :)
ResponEliminaEncara me'n recordo d'una revisteta que arribava a casa quan jo era petita de "Novedades Mundiales" on es venien tota mena de "gadgets" estranys com aquest de les ulleres Raig-X...i jo, no entenc, perquè mai me les van voler comprar!!!! :-)
ResponEliminaPer cert, l'anunci és una perleta...qué xulo!
Vaig veure per primera vegada la pel·lícula El hombe con rayos X en los ojos a Sant Hipòlit de Voltregà amb el meu cosí en unes vacances. Després l'he vist alguna altra vegada. La tinc ben fresca en la memòria, sobre tot, l'escena final amb paraules bíbliques incloses.
ResponEliminaClidice, i la moral també estreny... i restreny! :-)
ResponEliminaCarme, no recordo aquesta revista, tot i que havia vist prospectes semblants, com el que editaven els magatzems Capitol, on venien consolador com si fossin aparells per fer massatges.
ResponEliminaQue vas demanar mai que te les compressin, les ulleres? I per a què les volies? :-)
Ricard, cita que quedava especialment bé en aquell context: "I si l'ull et fa caure en pecat, arrenca-te'l" (Si tu ojo te ofende, arráncatelo)
ResponEliminaEp, tu ets el protagonista de la magnífica pel·lícula "El marido de la peluquera"?
ResponEliminaFantàstic aquest anunci especialment indicat pels voyeurs!
Jo me'n recordo que flipava amb aquesta publicitat! No em creia que fos possible res del que prometia, però m'hauria agradat saber què passava quan et posaves les ulleres: tot i ser un timo -i per força ho havia de ser- alguna cosa devien de fer, alguna cosa s'havia de veure amb elles. Després vaig veure al Ray Milland i vaig flipar més encara, haw, haw!
ResponEliminaMGB, m'hi vaig sentir força identificat, tot i que la meva experiència era més vulgar. El ritme era més fabril, però igual de febril.
ResponEliminaLeblansky, jo no les vaig provar mai, però m'imagino que deurien simular alguna mena de distorsió visual semblant a aquelles pantalles que feien veure que la tele en blanc i negre es convertia en color.
ResponEliminaEl vídeo és una meravella kitsch. M'encanta!
ResponEliminaAccedir als llocs vedats sempre dispara la imaginació. Recordo que el món masculí, al que les nenes no hi entràvem així com així, em fascinava d'allò més.
N'hi ha prou que hi hagi una porta perquè ens vingui de gust mirar pel forat del pany, oi, Sícoris?
EliminaHa, ha...! Si ens ho mirem bé, María José, hi podem veure relació.
ResponEliminaA més de la relació etimològica, el "ren-to-gen" guarda alguna mena de relació semàntica amb la llengua japonesa?
La visión de Rayos X y hacerme invisible, dos de las fantasías más lenitivas de mi niñez. La primera me permitía ver a las mujeres y la segunda patear en los huevos a mucha gente, maestros, militares, curas, novios de chicas guapas mayores que yo, con los que me cruzaba por la calle.
ResponEliminaEn mi caso, José Luis, tanto una cosa como la otra tenían como finalidad el mismo objeto de estudio.
EliminaMolt curiós l'anunci i molt ben treballat...
ResponEliminaSí, Pepi. És un anunci força curiós. Una petita joia.
Elimina