divendres, 6 abril de 2012

La sagrada forma de l'aspirina


Més enllà de Setmana Santa (5)

Aquestes estampetes de la Bayer són de la dècada de 1940, en plena postguerra espanyola i amb la Wehrmacht remodelant el mapa d'Europa. No sé qui està fent publicitat a qui. Segurament és recíproca. Aspirina i hòstia s'assemblen en forma i contingut, i es complementen: on no arriba la fe, aspirina; on no arriba l'aspirina, fe.


L'estampeta del Sagrat Cor la tinc penjada a la paret del despatx. Està feta amb pintura fosforescent i il·lumina tenebrosament la foscor. I explica al dors que si mires fixament la imatge durant trenta segons i després dirigeixes la vista cap a una superfície blanca, se t'apareix Déu. És cert. I no cal tenir fe. Com amb l'aspirina.

Recordeu l'envàs de quan érem petits?

Mentre corrien aquestes estampetes per les farmàcies (encara no regalaven aquelles boletes de caramel de colors), Bayer, integrada en el consorci IG-Farben (amb Basf i Hoechst) de la indústria nazi, col·laborava en la producció del gas Ziklon-B, l'àcid cianhídric que es feia servir a Auschwitz per solucionar definitivament el mal de cap nacionalsocialista: 1,3 milions de jueus assassinats, només en aquest lager.

Aquest apunt no vol ser una denúncia: mai ningú podrà pagar pel que va passar en els camps d'extermini. A més, tota la indústria alemanya històrica va participar, d'una manera o una altra, en la maquinària nazi. La llista és extensa: Bosch, Volkswagen, BMW, Deutsche Bank, Hugo Boss (els uniformes de l'exèrcit), Daimler-Benz (Mercedes), Porsche, Adolf Dassler (Adidas), Siemens, Lufthansa, Thyssen (ascensors)... Ara només són marques, noms. Els amos són uns altres, amb altres responsabilitats socials i polítiques sobre les seves espatlles.


[+] Més publicitat religiosa d'Aspirina de Bayer a Galeria d'imatges.

14 comentaris :

  1. Enric, només puc articular un glubs davant de tota aquesta connivència. L'hòstia amb la creu de l'Aspirina serà la càrrega menor de tot el que haurem d'empassar-nos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Allau, rodes de molí, ens empassem! I en nom de Déu es continuen construint imperis i brandant banderes i espases.

      Elimina
  2. Tengo más fe en la aspirina que en dios, pero ese fenómeno de la aparición en tu pared me encantaría verlo, y podrías comercializarlo, ¡mira las caras de Belmez! a lo mejor te subvencionan con algo que les quede.
    Del pasado de la Bayer, no digo nada, más me vale, que casi todos tenemos antepasados impresentables si rascamos un poco...

    ResponElimina
  3. Pombolita, la aspirina me acompaña desde que la razón se impuso a la esperanza. Un a cuestión de química y magia.

    ResponElimina
  4. L'aspirina em va molt bé. Combinada amb l'hòstia deu ser miraculasa. Mira que no haver-ho provat mai!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Miraculosa, com l'aspirina no hi ha res; és allò que els castellans en diuen "mano de santo".

      Elimina
  5. Bon dia, Enric.
    Això m’ha recordat a la publicitat de l’heroïna feta per la mateixa Bayer una mica abans, cantant-ne les excel•lències. Meravelles de la tecnocràcia. Ara bé, jo sumo a la crítica a la religió institucionalitzada la crítica al cientificisme, que per a mi és un amo igual d’estricte. Formes cada cop més subtils del mateix impuls.
    Respecte al gran capital, certament molts dels propietaris de les corporacions són uns altres, però m’agradaria saber quants comptes a Suïssa estan plens gràcies als negocis fets durant aquells anys.
    Salut!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Missatger, estic d'acord amb tu. Poc té a veure amb la ciència l'ús vulgar que se'n fa. Una cosa és ciència i una altra cientifisme. Fixa't com en els anuncis fan servir com esquer el "demostrat científicament".

      I pel que al negocis de guerra (totes), poques multinacionals deuen tenir les mans netes de sang.

      Elimina
  6. Glups l'estampeta! després de tants anys encara la pintura manté la fosforescència? és un miracle!

    A la llista de les indústries potser s'afegiria Nivea i Henkel: m'ha agafat un mal cos pensar en elles..

    bona pasqua!

    ResponElimina
    Respostes
    1. kalamar, amb la pintura de l'estampeta he fet una llicència poètica. No estic gaire segur que encara mantingui les propietats. Ara m'hi fixaré.

      Com li deia al Missatger, poques multinacionals deuen tenir les mans netes de sang.

      Elimina
  7. Bona relació de tot plegat. A la Galeria d'Imatges ja en va sortir un altre exemple:
    http://galeriadimatges-galderich-leblansky.blogspot.com.es/2010/04/publicitat-aspirina.html

    ResponElimina
    Respostes
    1. Galderich, no l'havia vist. Acabo d'incorporar un vincle cap a la Galeria.

      Elimina
  8. He recordat una pel·li del Lars Von Trier, "Europa", on explica la supervivència del nazisme més enllà del final de la guerra. No és ficció: la indústria alemanya que va créixer amb Hitler és que avui ens venen com a exemple i com a model. Hugo Boss va dissenyar els uniformes de la SS, i avui el pots veure anunciat a la pantalla de TV de casa teva.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, estic al cas, Lluís. Sé que a les empreses alemanyes se'ls va demanar estudiar el seu passat i confirmar que no hi quedava cap rastre de col·laboració nazi en l'actual estructura.

      El que trobo boníssim és que utilitzin la imatge de la creu per anunciar la fi del dolor.

      Elimina

Le grand cirque Calder

Le grand cirque Calder
Toronto i Whitney Museum