Bereshit: la reconstrucció de Barcelona i altres mons
Enric H. March
Avís: A causa d'haver estat bloquejat el compte principal de Bereshit, han desaparegut les imatges dels articles d'aquest blog. Lamentem les molèsties causades per aquest fet, del qual no hem rebut cap explicació per part de Blogger. Anirem reposant el material gràfic en la mesura del possible.

dimecres, 9 de març del 2011

Dona i coneixement


A banda de la naturalesa d'aquesta exposició i del seu contingut, valuosos per ells mateixos, m'ha agradat l'ús simbòlic que es fa de la poma, la fruita de l'arbre del bé i del mal del Paradís. En el Gènesi no s'esmenta cap poma, només es parla d'un fruit genèric, el de l'arbre prohibit. però Sant Jeroni, quan escriu la Vulgata, la traducció llatina de la Bíblia, tria la poma, ja sigui per error o perquè, de totes les fruites, és la més estesa a Europa i la més septentrional. Tant se val. El veritablement important és que la poma ha acabat simbolitzant la desobediència i el pecat d'Eva i, en definitiva, la clau que obria la porta per abandonar el Paradís.

Com ja vaig comentar a Lulu: mite i realitat, la poma i l'acció d'Eva simbolitzen, en realitat, l'abandonament de la innocència i l'entrada en el món del coneixement, amb tot el patiment que això comporta: saber-nos únics i, alhora, part de la humanitat. Aquest és el veritable significat d'Eva com a mare del gènere humà.

De la mà de Bloc de Lletres, us reprodueixo la presentació d'aquesta exposició: Eva portadora de coneixement.


Les biblioteques de Filosofia, Geografia i Història, LletresMatemàtiques, sumant-se a la iniciativa de la Comissió d’Igualtat del Campus d’Humanitats amb motiu del Dia Internacional de la Dona, us ofereix una mostra bibliogràfica sota el lema Dona i coneixement.

Text de presentació de l’exposició de Lletres:

"La Biblioteca de Lletres acull una exposició dedicada a la dona en relació a la creació literària. La mostra, dividida en dues parts, es desenvolupa a través d’enfocaments diferenciats, destinats a convergir, en un intent per il·lustrar i replantejar la matèria de gènere.

Primerament, la vitrina central ofereix una panoràmica d’escriptores pensada sota criteris de diversitat, amplitud, qualitat, transcendència i autoritat, en un intent per abordar la problemàtica constitutiva, representada com a símbol i leitmotiv en la poma, entre dona i coneixement.
D’altra banda, les vitrines de la sala Pifarré ofereixen una panoràmica de personatges femenins creats per escriptors destinada a mostrar el tractament, la tematització i la metaforització que aquests van desenvolupar al voltant de la dona; a través d’una sèrie de casos que per motius de transcendència i universalitat han estat considerats com a especialment evocadors, valuosos i representatius."
Ana Vidal Bautista

Enllaços:

1 comentari :